Menene Gras Balaguer

Menene Gras Balaguer

Directora de Cultura y Exposiciones – CASA ASIA

Directora del Asian Film Festival Barcelona

Director for Culture and Exhibitions / CASA ASIA (Barcelona and Madrid, since its foundation in 2003). Director and programmer of the “ASIAN FILM FESTIVAL. BARCELONA”, from 2011 to the present.  The festival now belongs to the Catalunya Film Festivals platform. Former professor of Aesthetics at the University of Barcelona for more than ten years and visiting professor in many other institutions and universities in Latin America, USA, Europe and Asia. Art critic and Curator, for more than twelve years ARTFORUM (New York) correspondent in Spain, and current writer in many newspapers and other art magazines.

Director of the seminar ASIAN MAPS (Mapas Asiáticos) within the ARCO Art Fair in Madrid, from 2004 to the present. Among the last exhibitions, some of the projects I curated are the following ones: Apichatpong Weerasethakul. The Artist and The Filmmaker (Barcelona 2022); Mujeres Afganas y el Cine (Cineteca, Madrid, 2022); “Why not Korea?” (Universidad de Málaga, 2022); “Catorce relatos breves” (Jardín del Retiro, Madrid, 2021), “Is that Beauty?” (Retrospective of the Korean artist Cody Choi, in Málaga/University and City Council, december 2016-february 2017), “El Jardín japonés: Topografías del vacío” (MATADERO/Madrid, Casa Asia / Barcelona, Hospital Real /Granada, Museo san Telmo/San Sebastián, Casa de la Moneda/Segovia, Ifema /Madrid-2014-2021); The Tree and the Shadow (2014-2015, Barcelona and Beijing); “Microcosm” by artist Miao Xiaochun ( Es Baluard, Palma de Mallorca, 2014), “The Architects of Nothingness” (Casa Asia, Barcelona, 2013); Languages and Aesthetics of Spanish Video Art: Ten Years of Critical Practices (Songwon Art Center, Seoul, 2013; Instituto Cervantes, Pekín, 2013-2014 y LOOP Alternative Space, Seúl, 2014)) ); “Chiharu Shiota: Sincronizando Hilos y Rizomas” (Barcelona, 2012-2013); MA YANGSON, Between the global Modernity and the local tradition (Fundación ICO, Madrid, 2012-2013); “Citystories and Global Cities” (Barcelona, Palma de Mallorca, 2011-2012); “Acortando distancias: Panorama asiático en la Colección del MUSAC (Barcelona, 2012); “Crossing East West Narratives by the end of Video Art” (Tabacalera / Madrid, 2011-2012); “Move on Asia” (Barcelona, 2011); Afganistán” (Barcelona, Madrid, 2010-2011); “Corea del Norte: el peso de la historia” / “North Korea and the weight of History” (Barcelona, Bilbao, 2010-2011); “Beijing Time: la hora de China” (Matadero Madrid, 2009 y Santiago de Compostela, 2010); RRong Rong & Inri, el poder de las ruinas / Rong Rong & Inri, the power of Ruins”(Barcelona y Madrid, 2008); “La desaparición. Travesías del desierto: del Gobi a Atacama(Barcelona, Huesca, Pekín, Santiago de Chile, 2008); “Raghu Rai; pasajes de la India / “Raghu Rai, Indian Passages”  (Barcelona y Madrid, 2008); “The Rebirth of a Nation: gráfica de propaganda en Vietnam de los años sesenta hasta finales del siglo XX” / “Vietnam in the sixties until the end of the 20th Century” (Barcelona, 2007 y Madrid, 2008); “Hiperarquitecturas e hiperdiseño: nuevos modelos urbanos en la China del siglo XXI” / “Hiper Architectures and Hiper Design: new urban models from China in the 21st Century” de José Manuel Ballester (Barcelona, Madrid y Pekín, 2007-2008); “La invención del presente:  representaciones de la vida cotidiana en la fotografía contemporánea china” / The invention of the present: representations of the dayly life in the Chinese Contemporary Photography (Madrid, 2007); “Murakami” (Madrid, 2007); Projecting Life Indoors (Barcelona, 2007), and “Arquitecturas de la vida cotidiana” / Architectures of the dayly Life” (Museo de la Revolución, Hanoi, noviembre de 2006 y CIGE , Pekín, mayo de 2007).

Recent Publications: Un mar de tinieblas en el río Han. Why not Korea? (Universidad de Málaga, 2022); Cuando la pintura es pintura y nada más. Las voces de Vivian Suter (M-Arte y Cultura Visual, 2021); TOMOKO YONEDA y los futuros de la fotografía (M-Arte y Cultura Visual, 2021); J´AI ENVIE DE TOMBER AMOUREUSE MOI AUSSI Para Chantal Akerman (M-Arte y Cultura Visual, 2020), Daido Moriyama, La vida como diario fotográfico (Foto Colectania, Barcelona, 2020); NALINI MALANI. You don´t hear me, You don´t hear me, You don´t hear me ((M-Arte y Cultura Visual, 2020); Asia global y el giro cultural de la geografía (Asia View, 2020); Cuando los copos de nieve se posan sobre las mangas de un abrigo negro. En el oscuro laberinto de Han Kang (M-Arte y Cultura Visual, 2020); Marguerite Duras, La Vida material (Edición, traducción y notas, Alianza Editorial, Madrid, 2020); Traducir a Marguerite Duras. Un ensayo sobre la escritura imposible de MD (Alianza Editorial, Madrid, 2020); Los sueños de Dante (M-Arte y Cultura Visual, 2019); La esencia de la materia. Entre el vacío y el ser para la muerte por Lee Jin Woo (www-casaasia.es, 2019); Flowers. Manuel Valencia Drawings (Mao Space and Purpleroof Art Institution, Shanghai, China, 2018); Siempre pienso en el tiempo. Narrativas globales en el videoarte español (I always think of time. Global Narratives in the Spanish video art) in Secuencias de la experiencia, estadios de lo visible, ed by Ana Martínez Collado and J.L. Panea (Published by Brumaria, 2017); Manuel Ocampo | Fear of a Kitsch Existence” –Yo maté a hystoria. Victim of Art (París, Luxembourg and Frankfurt with Casa Asia, 2017); Is that Beauty? (Universidad de Málaga, 2017); The Japanese Garden: between the spatiality and temporality of the landscape (Ed. Tecnos, Madrid, 2015); Patologías de la modernidad y violencia de género En Factory Complex de Im Heung Soon (Asia, View, 2015); La esencia de la materia. Entre el vacío y el ser para la muerte por Lee Jin Woo (M-Arte y Cultura Visual, 2015); Chen Zen. El gran vacío (Blue Project Foundation, Catalog, 2014); Chiharu Shiota. Las líneas de la mano y Chiharu Shiota. The Hand Lines (ACTAR ED: Barcelona, 2014); El Mundo como Hipermercado. Byung Chul Han y el infierno de lo igual (www.casaasia.es, 2014); Los Arquitectos de la Nada with I. Ontiveros and J.M. Pascuets (Barcelona, 2014); Ma Yangson. Entre la Modernidad global y la Tradición local / Between global Modernity and local Tradition (Actar, Ed., 2013); Digital Narratives and Image Technologies (Ministerio de Cultura, Educación y Deporte y Casa Asia, 2012); Corea del Norte. El peso de la Historia / North Korea and the weight of History (Casa Asia, Barcelona, 2011-2012); Beijing Time (Casa Asia / SEACEX, 2011); Rong Rong & Inri, el poder de las ruinas / Rong Rong & Inri, the power of Ruins (Barcelona y Madrid, 2008); La desaparición. Travesías del desierto: del Gobi a Atacama (Barcelona, Huesca, Pekín, Santiago de Chile, 2008); Raghu Rai; pasajes de la India / Raghu ai, Indian Passages  (Barcelona y Madrid, 2008); The Rebirth of a Nation: gráfica de propaganda en Vietnam de los años sesenta hasta finales del siglo XX / Vietnam in the sixties until the end of the 20th Century (Barcelona, 2007 y Madrid, 2008); Hiperarquitecturas e hiperdiseño: nuevos modelos urbanos en la China del siglo XXI / Hiper Architectures and Hiper Design: new urban models from China in the 21st Century de José Manuel Ballester (Barcelona, Madrid y Pekín, 2007-2008); La invención del presente:  representaciones de la vida cotidiana en la fotografía contemporánea china / The invention of the present: representations of the dayly life in the Chinese Contemporary Photography (Madrid, 2007); NAM JUNE PAIK (1932-2006), Si esto es arte, ¿qué arte es? ( ACTAR, Casa Asia y Fundación Telefónica, Madrid, 2007). In total more than forty books and many essays and articles which I have been writing for many years in different publications, books and catalogues.