Andreu Pinillos, Alberto

Andreu Pinillos, Alberto

 ALBERTO ANDREU – Senior Advisor de EY (Ernst & Young); Senior Advisor de ATREVIA; Asesor del Consejo en materia de RSC de CALIDAD PASCUAL  y Director Ejecutivo del Máster de Direccción de Personas de la Universidad de Navarra

Alberto Andreu Pinillos (Madrid, 1963) es Doctor cum laude en Economía y Empresa (Universidad Pontificia Comillas), MBA (IE Business School) y Licenciado en Derecho (Universidad Pontificia de Comillas ICAI_ICADE). Actualmente es Senior Advisor de EY (Ernst & Young); Senior Advisor de ATREVIA; Asesor del Consejo de Calidad Pascual en materia de RSC; Associate Professor de la School of Economics and Business Administration de la Universidad de Navarra y Director Ejecutivo del Master de Direcccion de Personas de esa Universidad; Visiting Professor de la Universidad de Piura (Perú); miembro del Consejo Asesor de la Cátedra de Economic and Business Ethics de la Universidad Pontificia de Comillas; y miembro del Consejo de Expertos de Corporate Excellence.

Andreu es experto en definir el propósito de las compañías y alinear las organizaciones en procesos de transformación a través de funciones como Reputación, RSC / Sostenibilidad, Marca / Identidad Corporativa, y Organización / Cultura Corporativa. Tiene gran experiencia armonizando valores, principios y los objetivos de negocio con el funcionamiento diario de las compañías.

Alberto Andreu, Consejero de RSC en Calidad Pascual
Alberto Andreu, Consejero de RSC en Calidad Pascual

Andreu ha participado directamente en procesos de trasformación en sectores clave de la economía española. En Telefónica, en el proceso de globalización y transformación digital, desde diferentes posiciones de Alta Dirección en las áreas de Reputación, RSC, Sostenibilidad, Marca, Asuntos Públicos, Organización y Cultura Corporativa; en Banco Santander, en el proceso de fusión con el BCH, como Director de Identidad y Cultura Corporativa; en BANESTO, en el reflotamiento del banco tras la intervención del Banco de España, como Director de Comunicación Interna y de Identidad Corporativa; y en CEPSA, en la liberalización del monopolio de petróleos, como responsable de comunicación interna.

También ha sido profesor asociado de IE Business School en las áreas de Comportamiento Organizacional y Comunicación Interna y miembro del Stakeholders Council de Global Reporting Iniciative (GRI).

English

Alberto Andreu Pinillos (Madrid, 1963) is PhD In Economics and Management, MBA from the IE Business School, degree in Law from ICADE. Currently he is Associate Professor of the School of Economics and Business Administration at the University of Navarra; visiting professor at Piura University (Perú); and member of the Chair in Economic and Business Ethics at Comillas Pontifical University. In addition, he is Senior Advisor of ATREVIA and EY (Ernst & Young);

Andreu is an expert in defining the corporate purpose and aligning organizations undergoing transformation thought functions such as Corporate Reputation, CSR, Sustainability, Brand. Corporate Identity, Corporate Culture & Organization. He has extensive experience in harmonizing business goals, values and principles with the daily operation of companies.

Andreu took part in the transformation processes at Telefónica (2001-2016), where he has been leading different areas such as Corporate Sustainability, Reputation, Brand, Public Affairs, Culture and Organization Development during the globalization and digital transformation process; at Santander Bank (1999-2001), in charge of Corporate Culture and Brand, for the merger with BCH; at Banesto (1994-1999), as Corporate Identity Manager, following the audit by the Central Bank of Spain; and at CEPSA (1989-1993), as Internal Communication Manager, during the liberalization of the oil monopoly.

Furthermore, he was also an Associate Professor at IE Business School.

He combines his professional activity with teaching and is regarded as the “dean” of Spain and Latin America in the fields of corporate culture, identity and reputation, sustainability, ethics, organization, internal communication and Corporate Social Responsibility (CSR).

He writes a column for El País newspaper in Planeta Futuro, the section on sustainable global development, and has also contributed to Cinco Días. He has also had articles published in management journals such as the Harvard Deusto Business Review and Dialogue Review, and was a member of the Stakeholder Council of the Global Reporting Initiative (GRI).

Perfil en Google Académico